Vilsta (långt)

Förra veckan plockade jag in hundarna i bilen kopplade på syrrans husvagn och begav mig till Whippetkklubbens årliga riksutställning.
Resan kändes som den aldrig skulle ta slut... för att åka 30 mil i 80km i timmen tar tid... lång tid. Men fram kom vi och rätt hittade jag med lite hjälp från Michaela. Väl framme satte vi två igång och byggde förtält till husvagnen... något ingen av oss gjort tidigare. Vi stod iaf för kvällens underhållning ;) men det bjöd vi så gärna på, spec när vi (efter lite tips från publiken) lyckades få ihop tältet :D

Morgonen efter(torsdag) var det så dax för utställningen att börja... Jag hade anmält Sparx och Switcher. Sparx tävlar nu i den äldre valpklassen (6-9mån) och jag vill minnas att alla andra valparna i klassen var äldre än honom(dock inte helt 100). Men trots detta blev han placerad som 3:a med HP (av 6st) vilket gjorde mig mycket glad. Vann klassen gjorde hans kusin från Magic Colour (har Switchers kullbror som pappa).
Sparx Kritik:
Brindle & white party. Lovley head, eye and expression. Good deep brisket. Good length of loin. Would like a little shorter length of hock. Moved Well.

Inte långt efter valparna var klara så började det regna.. och som det regnade.... regnade det inte mycket så regnade det mera... Hela dagen och hela kvällen... Så nästan alla hanar fick visas i regn.. den stund jag var inne i ringen och visade Switcher hann jag bli dyngsur hela jag... I den öppnaklassen som Switcher ställdes i var det 31 anmälda hanar(inte säker på hur många som deltog) och bara de 5 som blev placerade fick kritik (detta för att spara tid) och tyvärr var inte Switcher en av dem som blev placerad.

Alla bilder nedan är tagna av Michaela Olsson

Sparx visar sina fina rörelser

Tittar fint på matte ;)

Lagom till att fota placeringen tog godiset slut.. och då försökte jag änvända hans prisrosett som lock ist.. vilket resluterade i en helt tokig valp som gjorde allt annat än stod still ;) men vad gjorde det, han hade kul iaf :D



Men det absolut roligaste denna dagen var att Europe "Ambrose" med matte hade åkt tåg ner från Uppsala för att besöka oss. Och visst kände han igen mig :D och även de andra hundarna.. han hoppade in bland mina grabbar som om han aldrig varit borta. Sparx och Europe fann verkligen varandra igen och som de lekte.. var inte en lugn stund när de fick vara tillsammans... Något som är lite roligt är att alla valparna i kullen "pratar" på samma sätt, de har samma sorts "aorw" när de lekter, vill ha uppmärksamhet lr bara låta lite ;) Och de är tydligen pratiga av sig allihop... vilket jag tror kommer från morfar Garrett och mamma Millie.. fast pappa Switcher är inte helt oskyldig heller ;)
Det tog flera bilder på småpojkarna när de lekte... men de flesta blev väldigt suddiga av någon konstig anledning(=busande valpar) och jag försökte även få en fin uppställningsbild av Europe men det var lättare sagt än gjort.
Eftersom jag nu har sett alla valpar sedan de flyttat så kan jag se att Europe och Takida är de som är mest lika... oerhört lika både i färg och konstruktion, men även i huvudet.

Kan säga att det var en oerhört trött och nöjd valp som jag efter några timmar lämnade av med matte vid tåget... han hade redan somnat gott de få km det var från campingen till tågstationen ;) så han sov nog mycket gott hela tåg resan hem.

Vill tacka Europes matte så mycket för att hon tog ledigt från jobbet och åkte hela vägen ner till Uppsala bara för att mötas :D Sådana valpköpare är man oerhört tacksam för.
Bilderna nedan är tagna av mig.
Busande bröder




Och så försöket till uppställningsbild.. vilket inte var helt lätt av flera orsaker.. men men får hoppas det kommer fler tillfällen senare.

En vacker huvudbild på bröderna tagen av Europes matte


Efter en lång och blöt tävlingsdag avslutades dagen i trevligt sällskap och massa hundprat i det fina förtältet(som uppskattades oerhört mycket i regnet av både människor och hundar).

På fredagen var det lite bättre väder bara någon enstaka regnskur efter lunch, och denna dagen var det så tikarnas tur. Både Takida och Lillasyster "Era" var anmälda. Det var hela 14 tikvalpar anmälda i klassen så det var hårdkonkurrans. Bäst gick det för Era, hon placerades som 3:a med HP(endast 3st fick hp av alla i klassen) :D Tyvärr blev inte Takida placerad, men båda uppförde sig fint och såg ut att trivas och ha kul i ringen vilket är det viktigaste.
Bilderna nedan är tagna av Michaela Olsson och sista bilden av mig.
Takida på bordet

Takida visar upp sina vackra rörelser (det vita i framkanten av bilen är en stolpe)

Era visar oxå upp vackra rörelser, är faktiskt mycket nöjd med de rörelser som valparna hittills visar sig ha fått.

Era står fint vid prisutdelningen



Efter valparna hade tävlat kunde jag slappna av och bara njuta, eftersom jag själv inte hade någon hund att ställa. Det är en oerhörd skillnad att vara på utställning för att tävla och bara titta.

Sen efter två långa dagar och många trevliga upplevelser, och en mindre trevlig i form av allt regn som nästan dränkte campingen.. så var det dax att bege sig hemåt. Och hemresan kändes ännu längre än dit resan... det blåste och regnade hela vägen hem så mycket att bilen inte orkade åka fortare än 70km i timmen.... Men tillslut kom vi hem trötta och glada.

På söndagen fick jag sedan ett mycket oväntat trevligt besök i from av Sabaton med familj :D så inom några dagar fick jag chansen att se alla valparna i kullen. Och det känns verkligen som en stor ynnest, spec som inte alla bor så nära.
Självklart plockade jag fram kameran, Sabaton och Sparx busade mest ;)


Försökte få en uppställningsbild.. men Sabaton var både trött och ointresserad av att stå fint så det blev så där

Lite trött Sabaton efter en stunds busande med brorsan Sparx och en hela dagen innan med syster Takida


Vill även passa på att gratta alla valparna på deras 7 månaders dag idag. Gud så fort tiden går... känns ju som det var nyss de föddes.. och snart är de juniorer.

Nästa planerade utställning är Västkust valp och dit ska Sabaton och Sparx :D

Må väl


Kommentarer
Postat av: Anna

Jättetrevlig blogg, riktigt fina valpar också! :)

Hoppas det går bra för dom i framtiden! Har själv en liten whippet pojk. :)



Mvh

Anna

2010-08-11 @ 01:32:27
Postat av: Anna

Jättetrevlig blogg!

Hoppas det går bra för dig och dina whippetpojkar! :)

Har själv en liten whippet pojk! :)



Mvh

Anna

2010-08-11 @ 01:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0