Köping

Igår var vi på whippetspecialen i Köping, det var Sparx och Switcher som ställes ut.

När jag vaknade på morgonen var jag så trött att jag länge funderade på att stanna hemma istället, men tillslut så bestämde jag mig för att åka. Och de tre timmarna i bilen var inte helt lätta att köra, jag var så trött att jag fick stanna ett par gånger och vila ögonen... inte helt bra att köra bil då kanske :/ Men fram kom vi tillsist ;)

Först ut var Sparx i valpklass 6-9 månader, han blev tyvär inte placerad och fick inget Hp. Han har en hel del mognade att göra innan han "växer i" sin kropp ;) så nu blir det inga utställningar på ett tag för honom, kanske först till sommaren.. vi får se.

Sedan var det Switchers tur i öppenklass, och jag tror det var ca 20 deltagande hanar så det var en stor klass. Domaren valde ut 9 st som hon ville titta mer på, och när ringsekreteraren först ropade upp vilka nummer var switcher inte med.. men när domaren började titta så visade det sig att ringsekreteraren läst fel på en siffra så vi fick gå in igen :). Sedan började domaren placera sina 5 hundar bakifrån, och när 4 var placerade var jag helt säker på att vi inte skulle placeras för switcher skillde sig i typen från de som hon redan placerat.. MEN så vann vi klassen med CK :D. I bästa hane var det sedan ca 25 hanar med.. mååånga fina hundar. Och efter en lång väntan började hon ta ut sina 5 placerade, och då ropade hon upp Switcher till 5:e platsen (reserv) gisses så glad jag blev och när jag tackar domaren så fick vi även CERT:et i handen :D snacka om en överraskad matte ;) därefter placerades 4 championhundar före Switcher, och jag ska erkänna att jag trodde ända tills sista hunden placerats att de hade gjort fel och skulle ta tillbaka certet och ge det till en annan hund ;) Men när Bästa Hane hunden utropades så blev jag nog ännu gladare än vinnaren för det innebar att Switcher faktiskt fick Certet :D :D :D. Gisses vilket lyckorus, och jag log säkert från Öra till öra.
Switchers kritik:
Smooth. Nice dept. Moderate and balaced angulations. Nice curved and shape. True and easy mover.

Domaren kom även fram till mig efteråt och sa bland annat att hon tycke han var mycket sund och komplett i sin konstruktion, att han har en väldigt bra helthet och att han rör sig mycket korrekt. (minns inte allt hon sa för jag var inte så koncentrerad ju då ;))

Det var väldigt intressant att få höra från domaren lite mer exakt vad hon tyckte, för en skriven kritik ger inte så mycket egentligen om de inte går in på specifika detaljer.

Detta var Switchers andra CERT och dessutom det åtråvärda vinthundscertet :D, sen att han fick det i mycket stor konkurrans gör att certet känns extra stort!

Resan hem kändes mycket lätt, men jag var så trött att jag fick stanna och sova i 20-30 minuter för jag höll på att somna bakom ratten :/ efter det gick det mycket lätt att köra hem.

Vi har inga mer utställningar planerade i år.. utan vi får se vad som kommer upp på agendan ;)

Vi ska dock åka på Klubbmästerskap i Lure-Coursing nästa helg :D anmälda dit är Switcher och Sparx.


Om det är någon som har några bilder från öppenklassen hanar och Bästa haneklassen i köping vore jag oerhört tacksam om jag kunde få några.. och om det är ok få lägga in i bloggen.


Må väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0